Tuesday 20 December 2016

Paula pirmie iespaidi par Nīderlandi un Stenden Universitāti



Latviešu students Pauls šoruden uzsācis studijas International Hospitality Management programmā Stenden Universitātē Nīderlandē. Beidzoties pirmajam studiju modulim (pirmajām 10 nedēļām), Pauls dalījās savos iespaidos par studenta dzīvi.

Pirmā ballīte ar jaunajiem draugiem un pirmā moduļa grupas biedriem.

Man kā Hospitality studentam pirmais iekrita Real World Learning modulis. Tas nozīmē, ka es sāku savas studijas ar praksi. Katras divas nedēļas bija jāstrādā citā departamentā – viesnīcā (jātīra istabas), skolas kafejnīcā (jāstrādā virtuvē, jāgatavo viesu pasūtītais ēdiens viņu acu priekšā), restorānā (kā viesmīlim, bārmenim, jāsagatavo telpas banketiem, jāapkalpo viesi banketā), restorāna virtuvē un viesnīcas recepcijā (jāpieņem zvani, jāveic check-in un check-out, visas citas procedūras ar viesu sagaidīšanu/ pavadīšanu).

Man personīgi ir liels prieks, ka šajā universitātē ir tāds modulis. Strādāšana reālā vidē, ar reāliem cilvēkiem. Man ļoti patika. Visvairāk patika strādāt departamentos, kas saistīti ar virtuvi, jo tā vienkārši ir mana lieta. Skolas kafejnīcā tiku apbalvots ar “Labākā darbinieka” statusu. Tas nozīmē, ka darba vadītāji (otrā gada studenti) ar menedžeriem (trešā gada studenti) un praktiskajiem instruktoriem mūs vēro un vienam no visas grupas piešķir šo titulu. Balvā 2 personām brokastis restorānā un bilde skolas televizorā! :D

Darba vadītāji ļoti seko darba plānam – vienmēr parūpēsies, ka tu esi bijis pusdienu pauzē vai gadījumā negribi kafiju. Noteikumi par slimošanu ļoti strikti. Ir noteikti laiki, līdz cikiem tev ir jāzvana un jāinformē slimības gadījumā. Ja piezvani laikā, tad tev būs tikai viena diena “jāatstrādā”, ja piezvani par vēlu vai vispār nepiezvani – 3 papildu dienas.

Katrs students tiek vērtēts – darba vadītāji katru dienu raksta “feedback”. Pēc tā arī tevi novērtē un liek atzīmi. Jo labākas atzīmes, jo lielāka iespēja nākamgad tikt par darba vadītāju tajā departamentā, kur patiešām gribi. Ja atzīmes zemas, tad tevi var ielikt kaut kādā garlaicīgā sanāksmju organizēšanā vai vēl sliktāk – aizsūtīt uz citu pilsētu Stenden universitātes fakultātēm.

Varbūt kas man nepatika šajā modulī – viņiem ir augstas ekspektācijas no mums. Sagaida, ka, ja aiziesim uz restorānu, uzreiz mācēsim apkalpot viesus, attaisīt vīna pudeles un taisīt perfektus kapučīno. Par maz tiek pasniegtas reālas mācības – kā darīt to un to. Tā drīzāk līdzinājās reālai strādāšanai.

Pašlaik esmu beidzamajā departamentā – viesnīcas recepcijā. Rīt ir mana beidzamā darba diena. Jāsaka, ka esmu ļoti priecīgs, jo konkrētais departaments nu galīgi nav mans. Nākamnedēļ sākas jauns modulis, teorija. Esmu nedaudz sabijies, bet ceru, ka viss būs labi.

"Study Start Week" ietvaros tika organizētas “All White Dinner” vakariņas. Ļoti foršs pasākums.

Tā kā nu jau kāds laiks pavadīts studenta kārtā, Pauls izvērtē pirmo pāris mēnešu iespaidus un stāsta, kas viņam patīk un kas nepatīk pašā augstskolā:

+ Cilvēki ir ļoti laipni, atsaucīgi, izpalīdzīgi.
+ Real World Learning moduļa izpilde.
+ Iespēja 3. gadā doties “Grand Tour” uz kādu no Stenden campusiem visā pasaulē vai doties vienkārši mācīties pusgadu kaut kur citur.

- Skolas vidi es biju gaidījis jaunāku, modernāku. Sajūta, ka skola ir tā kā nedaudz “novalkāta”. Gribas tādu modernu, stilīgu vidi, kurā ir prieks atrasties. Pašlaik gan notiek pārbūves darbi, nākotnē tiks veikti lieli remontdarbi saistībā ar skolas ārējo fasādi.
- Diezgan bieži saskaros ar to, ka bez Dutch valodas ir diezgan grūti. Jā, viņi apgalvo, ka ir “international”, bet, piemēram, ir daži cilvēki, kas vienkārši to ignorē un arī ar mani mēģina komunicēt savā valodā; restorāna viesi pārsvarā ir nīderlandieši (ne visi cilvēki gados runā angliski); esmu saņēmis telefona zvanus, kad cilvēki konstanti turpina runāt savā valodā vai prasa pēc kāda, kas runā nīderlandiešu valodā.
- Dažkārt ir problēmas ar kopējiem noteikumiem – tu vari prasīt 5 dažādiem cilvēkiem, kā jādara kaut kas, un tu saņemsi 5 dažādas atbildes. Beigu beigās neko nevar saprast. Tas ir ne tikai praktikumā, bet arī reālā skolas dzīvē.

Studijas ārzemēs viennozīmīgi sniedz ne tikai augstāko izglītību un diplomu, bet arī lielu dzīves skolu, rūdījumu un nenovērtējamas prasmes patstāvīgi tikt galā ar dažnedažādiem dzīves izaicinājumiem. Lai arī augstskolas pirms aizbraukšanas studentus cenšas informēt par visu nepieciešamo studiju uzsākšanai, reizēm mēdz gadīties, ka daļa informācijas paslīd garām. Paula gadījumā kā pirmais lielais pārbaudījums nāca „uniformas peripetija”. Pauls dalās pieredzē, lai nākamie studenti būtu sagatavotāki!


Pirmā diena Stenden universitātē. Study Start Week. Ja es nebūtu piedalījies tajā nedēļā, tad nebūtu neko uzzinājis. Šajā pasakumā es iesaku piedalīties katram pirmā gada studentam.

Laikam vislielākās dusmas man bija par uniformu. Pirmkārt, pirms devos uz šejieni par to formu īsti neko nebiju dzirdējis. Atbraucu, Study Start Week uzzināju, ka tas ir obligāts pasākums. Pieteicos laikošanai. Pirms tevi nolaiko – jāsamaksā 700 (!!!) EUR. Cenā iekļauts: žakete, bikses, 3 krekli, kakla saite, (briesmīgas) kurpes, 2 virtuves jakas, bikses, cepure, 2 priekšauti, darba zābaki un nažu komplekts. Laikošana profesionāla – atbraukusi vesela komanda no Suit Supply, visu uzmēra, pielabo, pieraksta labojumus, lai uz uniformas izņemšanu viss tiktu sašūts uz katra auguma utt. Bet pirms es devos uz laikošanu, es sazinājos ar viņiem ar jautājumu, vai man tiešām jāpērk viss komplekts, ja man, piemēram, jau ir melnas ādas kurpes, baltie krekli. Viņi atbildēja, lai paņemu uz laikošanu līdzi un parādu. Tātad – mans iepriekšējais uzvalks nebija derīgs, jo bija melns (Stenden ir tumši pelēki), kurpes nebija īstās..
Tad sekoja vēl labākā daļa – uzzināju, ka manas studijas sāksies ar praksi (to es uzzināju Study Start Week; kā to var uzzināt tie, kas tur nepiedalās, – nezinu). Tas nozīmē, ka mana tikko pielaikotā uniforma ir vajadzīga jau pirmajā septembra nedēļā, bet tā būs gatava 25. oktobrī. Tad sākās jautrs pasākums, kā sadabūt virtuves uniformu. Paldies dievam, iepazinos ar pāris latviešiem. Viens no viņiem arī Hospitality students Stendenā, tāpēc aizņēmos virtuves formu no viņa. Restorāna priekšautu aizdeva cita latviete, bet virtuves cepuri tā pati latviete man sadabūja caur savu kursa biedru. Ok, man paveicās, aizņēmos to visu no labiem cilvēkiem, bet ko darīt tiem, kam šeit nav neviena pazīstamā?
Dutch studentiem tādas problēmas gan ir svešas, jo viņiem laikošanās bija vasarā. Bet man kā starptautiskajam studentam ir diezgan sarežģīti aizbraukt uz šejieni vasarā, lai nomērītos formai..
Tad nu iznākumā virtuvē strādāju aizdotajā formā, citur strādāju savā paša uzvalkā un nederīgajās kurpēs. :D Savu zelta vērto formu saņēmu 25. oktobrī – nostrādāju 4 dienas savā formā virtuvē un tagad 2 nedēļas jaunajā uzvalkā viesnīcas recepcijā. Jāsaka, ka kādas kļūdas dēļ Stenden kurpes nebija atnākušas. Es gan par to baigi neskumstu. :D
 

Secinājumi no Paula pieredzes – lai tiktu galā ar dzīves nejēdzībām, svarīgi ir draugi un pazīšanās, un tad jau var izkļūt no visādām situācijām! :) Kā arī - rūpīgi vairākkārt pārlasiet visu universitātes sagatavoto informāciju visos iespējamajos avotos, arī to, kas rakstīta maziem burtiem kaut kur beigās!


Protams, ārzemju studenti pavada laiku ne tikai augstskolās un nodarbībās, tāpēc Pauls dalās arī ar pirmo mēnešu iespaidiem par Nīderlandi:

Ar šeit dzīvojošajiem latviešiem noīrējām laivu un devāmies izbraucienā pa Leeuwardenas kanāliem. Ļoti, ļoti forši.
 + Cilvēki ir ļoti laipni.
+ Ja cilvēki saprot, ka nerunāju viņu valodā, viņiem nav nekādu problēmu runāt angliski (arī veikalā, sporta zālē vai tirgū).
+ Ļoti attīstīti digitālie servisi – frizierim vai treniņiem jāpiesakās internetā, pirms tam Latvijā neko tādu nebiju piedzīvojis.
+ Pārtikas veikali ir ļoti labi, cenas ir līdzīgas Latvijas cenām. Piektdienās pilsētas centrā ir tirgus – tur augļus un dārzeņus var nopirkt 2 x lētāk nekā veikalā.
+ Ļoti labi sakārtota vilcienu satiksme.
 

- Mainīgie laikapstākļi un mūžīgais rudens.
- Ir ļoti sarežģīti iegūt darbu bez nīderlandiešu valodas. Es 2 x mēģināju – abas reizes nesekmīgi. Pēc kādām 2 nedēļām, kad būs sākušās teorētiskās mācības, mēģināšu vēlreiz.

Bet visā visumā – jo ilgāk šeit dzīvo, jo vairāk man patīk. Varu teikt, ka esmu apmierināts ar savu izvēli un pašreizējo dzīvi šeit.

Study Start Week noslēguma ballīte. Jā, tā vien šķiet, ka viņi atradīs vismazāko iemeslu ballītei un dzērieniem.

Vēlam Paulam izdošanos turpmākajās studijās un daudz pozitīvu iespaidu Nīderlandē!

Ja arī tevi interesē studijas Nīderlandē, rodas jautājumi par Stenden vai citām universitātēm, ieskaties šeit: www.dreamfoundation.eu vai piesakies bezmaksas konsultācijai: www.ej.uz/konsu

No comments:

Post a Comment